2. harjoituskerta
Harjoitus 4: Fotomontaasi
Kuvat pixabay.com
Uusi kuva on muodostunut kolmesta eri kuvasta:
Tehtävä 5: Kuva- ja videomanipulaatio
Kuva- ja videomanipulaatioon liittyvät materiaalit olivat erityisen mielenkiintoisia, sillä tuli huomanneeksi, kuinka paljon törmää manipuloituihin kuviin päivittäin. YLEn uutisessa “Kun omiin silmiin ei voi enää luottaa - näin sinua huijataan liikkuvalla kuvalla” mainittiin esimerkiksi Snapchat - sovelluksen kasvojenvaihto-ominaisuus, joka on muuttunut jo hyvin arkiseksi eikä kyseisen kuvan vastaanottaja tulkitse kuvaa sen suuremmin eri tavoin, niitä pidetään vain hauskana lisänä kuville. Tällaiset kuvat luovat haasteen siitä, mihin asiayhteyteen ne sopivat. Esimerkiksi työnhaussa tällaiset suodattimien läpi menevät kuvat eivät ole toimivat, sillä tarkoitus on antaa itsestään todellinen kuva.
Valokuvataiteen museon sivuilla olevat satukirjakuvat olivat maagisia. Heräsi heti ideoita, kuinka toteuttaa tulevaisuudessa myös omien oppilaiden kanssa sähköisenä ja/tai paperisena tällaiset fotomontaasikuvat yksinkertaisempina. Saksan historian fotomontaasit olivat tosi ajatuksia herättäviä. Fotomontaaseilla on mahdollista korostaa eri tyylikeinoja, kuten satiiria. Tällaiseen vaikuttamiseen eri tyylikeinoin toimii fotomontaasikuvat hyvin. Kuitenkin täytyy jälleen huomioida, etteivät ne ole loukkaavia. Opettajana tämä taas vaatii mediakasvatusta oppilaille, kun kyseisiä aiheita käsitellään.
World Press Photon artikkeli “What counts as manipulation” tuntui jopa huvittavalta lukea. Olemme kuvanmuokkaamisessa tulleet tilanteeseen, että täytyy määritellä, mikä on manipulaatiota ja mikä ei. Kuvan muokkaaminen on hieno toiminto, mutta on jopa pelottavaa ajatella, ettei voi luottaa näkemäänsä vaan pitää pohtia sen aitoutta.
Lähteet:
Kommentit
Lähetä kommentti