Lopputyö

Mediakasvatuksen perusteet: Lopputyö 

 

Mediateemapäivä kuudesluokkalaisille 

 

Oppitunti 1 

Oppitunti 2 

Oppitunti 3 

Oppitunti 4 

Oppitunti 5 

Kuvataide+media 

klo 9-10 

Kuvis/ 

Matematiikka+media 

klo 10-11 

Kuvis/Äidinkieli+media 

Klo 11-12 

Kuvataide/ 

Tunnetaidot+media 

Klo 12-13 

Kuvataide+ 

media 

Klo 13-14 

Pelihahmon suunnittelu ja toteutus piirtämällä scratch-ohjelmalla.  

Scratch- ohjelmalla yksinkertaisen pelin ohjelmointi ja oman hahmon käyttäminen pelihahmona+ pelin testaaminen 

Pelihahmojen stereotypioista keskusteleminen. Pelihahmolle tarinan luonti.  

Pohditaan tunteita ja niiden ilmaisua. Parityönä käydään kuvaamassa useampi kuva eri kasvojen ilmeitä ja muita eleitä joilla tunteita ilmaista.   

Muodostetaan sähköinen kuvakollaasi otetuista kuvista. Tulostetaan kollaasit ja pidetään taidenäyttely. 

 

Tunti 1: Kuvataide 

Aihe: Pelihahmojen stereotypiat: hyvät ja pahat hahmot. Pelihahmon suunnittelu (joko pelin sankari tai pahis) ja toteutus piirtämällä Scratch-ohjelmalla. 

Suunnittele ja toteuta oma pelihahmo Scratch- ohjelmointisovelluksessa 

Tunti 2: Kuvataide/Matematiikka 

Aihe: Scratch- ohjelmointi 

Toteuta yksinkertainen peli ohjeiden mukaan, jossa hyödynnetään omaa pelihahmoa. 

Oppilaat osaavat entuudestaan jo scratchin käytön perusteet. 

Tunti 3: Kuvataide/Äidinkieli 

Aihe: pelihahmojen stereotypiat. Pohditaan yhdessä mikä tekee esimerkiksi pelin sankarista “hyviksen” ja örkistä “pahiksen”. Miten näitä hahmoja kuvataan, miltä he näyttävät jne. Ideana muodostaa päinvastaiset kuvailut edellisellä tunnilla luomastaan hahmosta ja kirjoittaa tarina. Esimerkiksi kiltti ja hyväsydäminen jätti tai ilkeä pikku prinsessa.  

Tunti 4: Kuvataide/tunnetaidot 

Aihe: tunnetaidot, tunteiden ilmaisu. Valokuvaus. Yhteistyötaidot. Pohditaan eri ilmeitä ja eleitä, joilla eri tunnetiloja saadaan kuvattua. Pohditaan tunteiden ja värien merkityksiä. Parityönä käydään kuvaamassa useita valokuvia, joissa tunnetiloja ilmaistaan. Oppilailla hyödynnettävissä lähiympäristö ja värien käyttöä korostetaan.  

Tunti 5: Kuvataide 

Aihe: Kuvakollaasien teko. Kuvasommittelu. Oppilaat voivat itse suunnitella kuinka monesta tunteesta he muodostavat kuvakollaasit. Tunteiden vastakkaisuus voi olla esimerkiksi yksi sommitteluvaihtoehto. Tulostetaan kollaasit ja pidetään taidenäyttely. Pohditaan yhdessä kuvien sommittelua sekä eri värien merkitystä tunneilmaisussa.  



 

Kommentit