Lopputyö
Mediakasvatuksen perusteet: Lopputyö
Mediateemapäivä kuudesluokkalaisille
Oppitunti 1 | Oppitunti 2 | Oppitunti 3 | Oppitunti 4 | Oppitunti 5 |
Kuvataide+media klo 9-10 | Kuvis/ Matematiikka+media klo 10-11 | Kuvis/Äidinkieli+media Klo 11-12 | Kuvataide/ Tunnetaidot+media Klo 12-13 | Kuvataide+ media Klo 13-14 |
Pelihahmon suunnittelu ja toteutus piirtämällä scratch-ohjelmalla. | Scratch- ohjelmalla yksinkertaisen pelin ohjelmointi ja oman hahmon käyttäminen pelihahmona+ pelin testaaminen | Pelihahmojen stereotypioista keskusteleminen. Pelihahmolle tarinan luonti. | Pohditaan tunteita ja niiden ilmaisua. Parityönä käydään kuvaamassa useampi kuva eri kasvojen ilmeitä ja muita eleitä joilla tunteita ilmaista. | Muodostetaan sähköinen kuvakollaasi otetuista kuvista. Tulostetaan kollaasit ja pidetään taidenäyttely. |
Tunti 1: Kuvataide
Aihe: Pelihahmojen stereotypiat: hyvät ja pahat hahmot. Pelihahmon suunnittelu (joko pelin sankari tai pahis) ja toteutus piirtämällä Scratch-ohjelmalla.
Suunnittele ja toteuta oma pelihahmo Scratch- ohjelmointisovelluksessa
Tunti 2: Kuvataide/Matematiikka
Aihe: Scratch- ohjelmointi
Toteuta yksinkertainen peli ohjeiden mukaan, jossa hyödynnetään omaa pelihahmoa.
Oppilaat osaavat entuudestaan jo scratchin käytön perusteet.
Tunti 3: Kuvataide/Äidinkieli
Aihe: pelihahmojen stereotypiat. Pohditaan yhdessä mikä tekee esimerkiksi pelin sankarista “hyviksen” ja örkistä “pahiksen”. Miten näitä hahmoja kuvataan, miltä he näyttävät jne. Ideana muodostaa päinvastaiset kuvailut edellisellä tunnilla luomastaan hahmosta ja kirjoittaa tarina. Esimerkiksi kiltti ja hyväsydäminen jätti tai ilkeä pikku prinsessa.
Tunti 4: Kuvataide/tunnetaidot
Aihe: tunnetaidot, tunteiden ilmaisu. Valokuvaus. Yhteistyötaidot. Pohditaan eri ilmeitä ja eleitä, joilla eri tunnetiloja saadaan kuvattua. Pohditaan tunteiden ja värien merkityksiä. Parityönä käydään kuvaamassa useita valokuvia, joissa tunnetiloja ilmaistaan. Oppilailla hyödynnettävissä lähiympäristö ja värien käyttöä korostetaan.
Tunti 5: Kuvataide
Aihe: Kuvakollaasien teko. Kuvasommittelu. Oppilaat voivat itse suunnitella kuinka monesta tunteesta he muodostavat kuvakollaasit. Tunteiden vastakkaisuus voi olla esimerkiksi yksi sommitteluvaihtoehto. Tulostetaan kollaasit ja pidetään taidenäyttely. Pohditaan yhdessä kuvien sommittelua sekä eri värien merkitystä tunneilmaisussa.
Kommentit
Lähetä kommentti