3. harjoituskerta

 Harjoitus 6: Visuaalinen mainonta 

mainoskuva 1



Kuvassa huomiomme kiinnittyi ihmisen muotoiseen nyrkkeilysäkkiin, jolla oli korvattu yksi perheen jäsen. Ensimmäiset ajatukset liittyivät ydinperhemalliin. Kuvassa mainostetaan numeroa, josta naiset saavat apua lähisuhdeväkivaltaan liittyen. Mainoksesta syntyi tunne, että numerosta saa helposti ja matalalla kynnyksellä apua. Mainoskuvassa on hyödynnetty perinteistä muotokuvataustaa. Vaaleat paidat erottavat ihmiset hyvin taustasta. Aluksi kuva näyttää perinteiseltä perhepotretilta. Kun kuvaa tarkastelee tarkemmin voi huomata, että ainoa kuvassa leveästi hymyilevä on perheen isä. Kuvan nainen on kuvattu objektina, mikä viestii vanhempien suhteen rooleista. Kuvassa ei ole käytetty paljoa värejä, mikä antaa kuvalle vakavan tunnelman. Lapset on sijoitettu kuvassa keskelle, mikä voi kuvata sitä, että väkivalta vaikuttaa myös lapsiin. Naisen korvaaminen nyrkkeilysäkillä symboloi hyvin naista kohteena. Kuvan tausta toimii indeksinä valokuvausstudiolle. Studiokuva taas toimii metaforana tavanomaiselle perheelle. Numero on mainoksessa asetettu kuvan alalaitaan, mikä viestii hienotunteisuudesta. Numeroa ja tekstiä ei ole sijoitettu keskelle kuvaa. Kuvaan on tuotu lapsia, joilla on pyritty luomaan tunnereaktioita. Tämä voi saada ihmiset paremmin hakeutumaan avunpiiriin. 

 

mainoskuva 2


Toisessa kuvassa esiin nousivat kirkkaat värit ja Fazerin logo. 

Fazerin mainos luo positiivisia mielikuvia tuotteista. Tuotteet yhdistyvät heti mielessä Fazerin brändiin. Tuotteet varmaan maistuvat hyvälle ja toimivat hyvin juhlatarjoiluissa. Fazerin logo on laitettu mainokseen isolla, mistä syntyy heti mielikuva laadukkaista tuotteista. Fazerin logo itsessään viestii luotettavuudesta ja kotimaisuudesta. Mainoksessa on runsaasti tuotteita, mikä viestii monipuolisuudesta ja tavoitteista kohdentaa mainos laajalle yleisölle (katse kiinnittyy väkisin johonkin tuotteeseen). Tuotteiden asettelussa on käytetty sommittelun periaatteita. Kaikkia tuotteita ja paketteja sekä tasoja tarjoiluastiassa on pariton määrä. Mainostamisessa on käytetty tuotteita ilman pakkausta, mutta pakkaukset on tuotu myös mukaan mainokseen. Tuotteet erottuvat hyvin taustasta, joka ominaisen värinen Fazerille. Uutuustuotteita kaupataan menevillä sloganeilla. Kuvan konfetti ja synttärihattu toimivat indeksinä synttärijuhlille. Herkkujen asettelu esille ja juhlat toimivat myös indeksinä ihmisten kokoontumiselle ja yhdessäololle.  





Harjoitus 7: Mainonta lyhytvideossa 

 

Olen itsekin liittynyt Tiktok-sovellukseen. Omia videoita en ole tehnyt, mutta muiden tuotoksia seuraan ja katson lähes päivittäin. En ole aiemmin tulkinnut niiden mainontaa sen erityisemmin. Tutkimme harjoituksessa pareittain Tiktok-videoita. Keräsimme videoista ajatuksia alle:  

Khaby.lamen videoissa on selvästi ainakin Bossin mainontaa. Tätä esiintyi piilomainontana esimerkiksi vaatteissa ja valotaululla kaupungin keskustassa. Myös Binancen mainontaa esiintyi yhdessä videossa. Tämä oli kaupallinen yhteistyö.  

Mainonnassa on käytetty apuna etenkin huumoria. Tuotteet on esitetty pelastajan roolissa. Tuotteiden houkuttavuutta nostaa esimerkiksi sisällön tuottajan suosio. Vaikka Khabyn videot ovat hieman ilkkuvia, hän on esittänyt ne lempeästi ja ratkaisukeskeisesti. 

Myös Yuvalbiitonin videoissa oli sekä suoria yhteistöitä esimerkiksi Ediktedin kanssa, mutta myös piilomainontaa. Yksin video esimerkiksi keskittyi suoraan Niken kenkiin, vaikkei yhteistyötä tai merkkiä erikseen mainittu. Videoiden tuottaja on itse muodikas ja nuori, mikä voi houkutella ostamaan tuotteita. Yuvalbiiton myös esittelee vaatteita yllään ja markkinoi tuotteita alennuskoodeilla. 

Molemmissa kohderyhmä keskittyy nuorisoon, mutta esimerkiksi Yuvalbiitonin kohderyhmää ovat varmasti etenkin israelilaiset, sillä hän käyttää osassa videoissaan israelinkieltä 

Khaby keskittyy huumorin kautta sisällön luontiin. Hänen videoissaan reagoidaan usein muiden ihmisten videoihin. Yuvalbiiton taas tekee videoita blogimaisesti. Videot kertovat hänen elämästään. 




Vastamainos





  • Harjoitus 8 

     

    Tehtävä 18: Peliarvio 

    1. Peli: Love tester 3 

     

    • Pelin visuaalinen ilme on yksinkertainen, mutta vahvoja värejä hyödyntävä. Väreinä on tumma pinkki ja valkoinen korostamassa tekstilaatikoita. Värin lisäksi iso sykkivä sydän korostaa pelin aihetta. Sukupuoleksi voi valita miehen tai naisen ja ne on kuvattu symbolimuodossa. Stereotyyppisesti sininen-mies, pinkki-nainen. 

    • Pelillä ei ole sen suurempaa tavoitetta kuin nähdä rakkausprosentit kahden henkilön välillä.  

    • Pelaaja voi pelata omasta näkökulmasta laittamalla oman nimensä toiseen laatikkoon. Toinen vaihtoehto laittaa kaksi nimeä, jotka eivät ole omia. 

    • Peli on nopeaa läpi pelattu. 

    • Pelissä houkuttaa henkilökemiat ja taustalla voi olla esimerkiksi ihastumista toiseen henkilöön. 

    • Pelin kohderyhmänä lapset ja nuoret, joilla on juuri herännyt kiinnostus romanttisiin ihmissuhteisiin. 

    • Muistan pelanneeni peliä lapsena ja silloin se tuntui hauskalta ja jännittävältä. Aikuisempana lähinnä naurattaa sen järjettömyys mittaamaan ihmissuhteita. Muuttaisin pelissä sukupuolen nainen/mies/muu.   

     

    1. Peli: Solitaire classic 

     

    • Korttipelille tyypilliset väritykset. Vihreä tausta, josta pelikortit erottuvat selkeästi. 

    • Peli on ongelmanratkaisupeli, jonka tavoitteena saada korttipinot maiden mukaan neljään pinoon siirtelemällä kortteja alhaalla olevista pinoista toiseen ja myös pakkaa hyödyntäen. 

    • Peli on yksin pelattava. 

    • Pelissä mitataan, kuinka nopeasti pelin selvittää. Kuitenkaan takarajaa suoritukselle ei ole. Pelinopeuden voi siis itse määrittää.  

    • Pelissä koukuttaa onnistumiset. Peli voi päättyä myös umpikujaan, mikä koukuttaa pelaamaan uudestaan.  

    • Pelin kohderyhmänä voi toimia lapset ja myös aikuiset. Yksinpelattavista korttipeleistä kiinnostuneet. Pelissä hyvää on sen selkeä ilme. Peliä täytyy osata pelata, eli ohjeistusta ei ole. Muuttaisin peliin ohjeistuksen, sekä mahdollisuuden piilottaa siirtojen määrän sekä peliin käytettävän ajan.  

  • Harjoitus 8 

     

    Tehtävä 18: Peliarvio 

    1. Peli: Love tester 3 

     

    • Pelin visuaalinen ilme on yksinkertainen, mutta vahvoja värejä hyödyntävä. Väreinä on tumma pinkki ja valkoinen korostamassa tekstilaatikoita. Värin lisäksi iso sykkivä sydän korostaa pelin aihetta. Sukupuoleksi voi valita miehen tai naisen ja ne on kuvattu symbolimuodossa. Stereotyyppisesti sininen-mies, pinkki-nainen. 

    • Pelillä ei ole sen suurempaa tavoitetta kuin nähdä rakkausprosentit kahden henkilön välillä.  

    • Pelaaja voi pelata omasta näkökulmasta laittamalla oman nimensä toiseen laatikkoon. Toinen vaihtoehto laittaa kaksi nimeä, jotka eivät ole omia. 

    • Peli on nopeaa läpi pelattu. 

    • Pelissä houkuttaa henkilökemiat ja taustalla voi olla esimerkiksi ihastumista toiseen henkilöön. 

    • Pelin kohderyhmänä lapset ja nuoret, joilla on juuri herännyt kiinnostus romanttisiin ihmissuhteisiin. 

    • Muistan pelanneeni peliä lapsena ja silloin se tuntui hauskalta ja jännittävältä. Aikuisempana lähinnä naurattaa sen järjettömyys mittaamaan ihmissuhteita. Muuttaisin pelissä sukupuolen nainen/mies/muu.   

     

    1. Peli: Solitaire classic 

     

    • Korttipelille tyypilliset väritykset. Vihreä tausta, josta pelikortit erottuvat selkeästi. 

    • Peli on ongelmanratkaisupeli, jonka tavoitteena saada korttipinot maiden mukaan neljään pinoon siirtelemällä kortteja alhaalla olevista pinoista toiseen ja myös pakkaa hyödyntäen. 

    • Peli on yksin pelattava. 

    • Pelissä mitataan, kuinka nopeasti pelin selvittää. Kuitenkaan takarajaa suoritukselle ei ole. Pelinopeuden voi siis itse määrittää.  

    • Pelissä koukuttaa onnistumiset. Peli voi päättyä myös umpikujaan, mikä koukuttaa pelaamaan uudestaan.  

    • Pelin kohderyhmänä voi toimia lapset ja myös aikuiset. Yksinpelattavista korttipeleistä kiinnostuneet. Pelissä hyvää on sen selkeä ilme. Peliä täytyy osata pelata, eli ohjeistusta ei ole. Muuttaisin peliin ohjeistuksen, sekä mahdollisuuden piilottaa siirtojen määrän sekä peliin käytettävän ajan.  





Harjoitus 8: Stereotypiat 


Koko Hubaran Youtube-video herätti pohtimaan mainoksissa näkyvää ihmisten moninaisuutta. Tuli mieleen myös ikävä sävyiset, rasistiset puheet mediassa siitä, kuinka esimerkiksi mainoksissa ja erilaisissa johtotehtävissä olisi aina vakiomäärä muun muassa tummaihoisia ihmisiä. Moninaisuus on ihana asia, joka kehittää yhteiskuntamme sosiaalisia taitoja, kuten empatiaa. Moninaisuus näyttäytyy onneksi sosiaalisessa mediassakin ja etenkin suuren osan nuorista avoimuus ja moninaisuuden hyväksyminen ilahduttaa minua. Suvi Jaakkolan (2022) artikkelissa puhuttiin eri ihmisporukoiden stereotypioilla mässäilystä ja niiden vääristelystä esimerkiksi mainonnan ja myynnin vuoksi, mikä on ehdottomasti väärin. Esimerkiksi saamelaiskulttuuria halventavat saamenkäsityöjäljitelmät tai feikit saamenpuvut pilaavat arvokkaan kulttuurin. Raha ei saisi mennä tällaisten tärkeiden asioiden edelle. Annamari Vänskän artikkeli herätti myös surun tunteita minussa. Lapset joutuvat olla osa aikuisten mediamaailmaa, sillä mainokset esimerkiksi lasten vaatteista ovat kohdistettuja aikuisille, mutta mainoksissa esiintyvät lasten kohdalla pohditaan esimerkiksi, että millainen kuva lapsesta on myyvä. Vänskä kertoo sen usein olevan stereotyyppinen sukupuolen mukaan. Tytöillä vaaleanpunainen on myyvä väri, kun taas poikiin liitetään vaaleansininen. On kuitenkin mielenkiintoista, että esimerkiksi punainen on mielletty ennen poikien väriksi. Niin sanotut tyttöjen ja poikien värit ärsyttävät minua. Jokaisen kuuluisi saada pukeutua juuri niihin sävyihin, missä itse kokee olonsa mukavaksi, joutumatta negatiivisessa mielessä keskustelunaiheeksi. 

Kommentit