7. harjoituskerta

Tehtävä 16: Peliohjelmointi

kuva pelistä:

















Scratch oli minulle entuudestaan tuttu alusta. Olen ohjelmoinut siellä pelejä aiemminkin ja tällä harjoituskerralla tein yhteenlaskupelin. Minusta Scratch voi toimia hyvin alakouluikäisillekin ja selkeät ohjeistukset auttavat tutustumaan sen eri ominaisuuksiin.

Linkki peliin:






Tehtävä 17:


Linda Liukkaan (2018) haastattelussa alkuun huomioni keskittyi hänen ajatukseensa siitä, että lapset omaksuvat meidän aikuisten pelkoja esimerkiksi tekoälyyn liittyen. Esimerkiksi pelko siitä, että robotit vievät meidän työpaikkamme. Olen samaa mieltä siitä, että lasten kuuluisi saada itse kohdata tulevaisuuden asiat ja luoda omat ajatuksensa niistä. Heillä ei ole ennakkoluuloja tällaisia asioita kohtaan elleivät niitä aikuisilta omaksu. Uudet asiat ovat aina olleet pelottavia ja niitä kohtaan on oltu varovaisia, vaikka ne onkin todettu hyviksi jälkeenpäin.  

Koodaamisen sukupuolistuneisuus yllätti jopa minut, kun tutustuin Tomi Dufvan haastatteluun (Yle 2017). Vaikka ala usein mielletään miesten alaksi, en ollut ajatellut sen olevan niin räikeää. Linda Liukas on ollut edistämässä tyttöjen ja naisten näkyvyyttä koodausmaailmassa, mikä on mielestäni hienoa. Ohjelmoinnin täytyisi kuulua kaikille. Ohjelmointi on mielestäni erittäin tärkeä osa alakoulun opetussisältöjä. Se kehittää muun muassa päättelykykyä ja logiikkaa. Usein alakoulussa ohjelmointiin liittyvät sisällöt liitetään kuitenkin matematiikkaan ja kuten Dufvan toi myös esille, matematiikassa voi olla vaikea tuoda esiin vapaan ohjelmiston ideologiaa. Mielestäni ohjelmointia voisi hyödyntää muissakin oppiaineissa eikä välttämättä pohtia edes oppiainelähtöisesti sitä. Ohjelmoinnin monet mahdollisuudet on tärkeä tuoda oppilaille esille. 



Lähteet:


https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/koodaaminen-kuuluu-kaikille-vieraana-linda-liukas-967423

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/06/13/maailma-kolmekymppisten-miesten-koodaama-taiteilija-haluaa-muutosta


Kommentit